Denne bloggen inneholder masse om noe og ingenting om allt....

Thursday 12 January 2012

Blå nissen min :-)

Jeg trodde att strikkeprosjekten var over etter jule rushet, men kællen ville gjerne ha en blå nisse lue så da var det frem med strikkepinnene igjen..
Som man ser av bildet var han fornøyd med resultatet :-)

Hadde besøk før jul av ei veninne som er veldig allergisk for egg og melk så da var det om å gjøre å finne oppskrifter som kunne passe... ikke noe koselig med kaffebesøk som ender med ambulansebesøk!!

Her er oppskriftene:

Hveteboller
1 kg mel
2 dl sukker
200 gr melange uten melk
50 gr gjær
4 dl soyamelk eller ris melk
2 dl vann
litt kardermomme for de som liker det :-)

Bland allt det tørre, smelt smøret og bland det med resten av væsken, løs opp gjæren i væsken.
Bland allt godt og elt til du har en smidig deig, pass på så den ikke blir for tørr (heller litt klissette)
Heves til dobbel str, deretter lag boller og etterhev ca 30 min.
Pensles med litt vann eller soyamelk.
Stekes ved ca 200 gr i ca 15min.
Disse blir super gode :-)
Dette er en oppskrift jeg har fått av ei hyggelig tutte som heter Heidi, den er egentlig med vanlig melk og melange, da pensler jeg også med egg før steking.
bare tilpasset den litt og bollene ble like gode :-)



Havrekjeks med kokos og sjokolade

disse fant jeg på nettet på www.dinmat.no
50 g  vegansjokolade

Jeg droppet valnøttene pga nøtteallergi, og tilsatte litt mer kokkos og sjokolade :-)
Forvarm stekeovnen til 175 grader, og dekk to stekebrett med bakepapir.

Mål opp havregryn, hvetemel, natron, bakepulver og salt, og bland dem sammen i en passende bolle.
I en større bolle blander du sammen olje, sukker, melk, linfrø og vaniljesukker.
Ha i halvparten av melblandingen, og alt kokosen.
Hakk sjokolade i små biter, og bland i røren.
Tilslutt har du i resten av de tørre ingrediensene, og blander deigen godt sammen.

Bruk en spiseskje, og form deigen til kuler litt på størrelse med en golfball.
Plasser dem med god avstand fra hverandre på stekebrettet (tre eller fire i bredden).
Stek i 15 minutter.
La kakene avkjøles noen minutter på bakebrettet, før du har dem over på en rist. Spis med en gang, eller oppbevar dem i en kakeboks.

No comments:

Post a Comment